Επιστροφή από τη χαλάρωση των διακοπών στην πρόκληση της εργασίας
September 6, 2024Ο Άγγελος, νέος στη θέση του L&D specialist σε μεγάλη εταιρία, ήρθε στη συνεδρία σχολιάζοντας ότι η αλλαγή αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της εργασιακής καθημερινότητάς του. Η ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας, οι μεταβαλλόμενες οργανωτικές διαδικασίες, οι αλλαγές στις διοικητικές αποφάσεις, αναγκάζουν τους εργαζόμενους να προσαρμόζονται συνεχώς.
Για πες μου coach, πώς θα υποστηρίξω τους ανθρώπους ώστε να προσαρμοστούν στις αλλαγές που συμβαίνουν εντός και εκτός του οργανισμού;
Τι να απαντήσω σε αυτό το εύστοχο και κρίσιμο ερώτημα του Άγγελου;
Έχω βιώσει αμέτρητες αλλαγές οργανωτικές, τεχνολογικές, στρατηγικές, προσωπικές, οικογενειακές, κ.α.. Κάθε αλλαγή διαγράφει το δικό της Κύκλο περνώντας από τα ίδια Στάδια[1] μέχρι να ολοκληρωθεί. Στην αρχή (1ο Στάδιο) υπάρχει αντίσταση στην αλλαγή, αδιαφορία ή άγνοια για την ανάγκη της. Οι εργαζόμενοι/ες συχνά αισθάνονται ανασφάλεια, φοβούνται το άγνωστο ή πιστεύουν ότι η αλλαγή δεν είναι απαραίτητη. Στη συνέχεια (2ο Στάδιο) κάποιοι αρχίζουν να αναγνωρίζουν την ανάγκη για αλλαγή. Συνήθως υπάρχει σύγχυση σχετικά με τον τρόπο υλοποίησης της αλλαγής και των επιπτώσεων. Ακολουθεί μια περίοδος (3ο Στάδιο), όπου παρά την αναγνώριση της ανάγκης για αλλαγή, εξακολουθεί να υπάρχει αντίσταση. Εδώ οι άνθρωποι ενδέχεται να αμφισβητήσουν την αποτελεσματικότητα της νέας προσέγγισης ή να ανησυχούν για τις επιπτώσεις στην εξέλιξή τους. Μετά αρχίζει η υλοποίηση των αλλαγών (4ο Στάδιο). Εδώ μπορεί να υπάρξουν προκλήσεις και δυσκολίες στην εφαρμογή των νέων διαδικασιών. Μέχρι που έρχεται η στιγμή (5ο Στάδιο) όπου οι αλλαγές γίνονται μέρος της καθημερινής λειτουργίας του οργανισμού. Είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι αλλαγές είναι βιώσιμες, ότι οι εργαζόμενοι/ες τις έχουν ενστερνιστεί και εργάζονται με στόχο να διατηρήσουν σε βάθος χρόνου τις επιτυχημένες αλλαγές συνήθειας / συμπεριφοράς.
Με το «καπέλο» του coach είναι σημαντικό να διευκολύνω τον coachee μου, στην προκειμένη περίπτωση τον Άγγελο, να αναστοχαστεί, να αναζητήσει πόρους για την ενδυνάμωση των ανθρώπων, ώστε να διαμορφώσει και να υλοποιήσει ένα σχέδιο δράσης για την επιτυχή ολοκλήρωση κάθε αλλαγής.
Αλλάζοντας «καπέλο», ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων, γνωρίζω ότι η εκπαίδευση συμβάλλει στην καλλιέργεια της προσαρμοστικότητας σε ένα δυναμικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Όταν οι επιχειρήσεις υφίστανται αλλαγές, είτε πρόκειται για την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, την αναδιάρθρωση των ομάδων ή την αλλαγή της στρατηγικής, η εκπαίδευση παίζει καθοριστικό ρόλο στην ομαλή μετάβαση στη νέα κατάσταση. Με την εκπαίδευση οι άνθρωποι: α) είναι πιο εύκολο να κατανοήσουν τους λόγους πίσω από την αλλαγή, τους στόχους της και τις επιπτώσεις της στην εργασία τους, β) αξιοποιούν τα απαραίτητα εργαλεία και γνώσεις για να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις γ) αισθάνονται ικανοί να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους, δ) μειώνεται η αβεβαιότητα και η αντίσταση που συνοδεύονται με τις αλλαγές. ε) καλλιεργείται κουλτούρα μάθησης και ενθαρρύνεται η συνεχής ανάπτυξη.
Αλλάζοντας πάλι «καπέλο» και φορώντας αυτό του Μέντορα, μπορώ να προτείνω τη δημιουργία προγραμμάτων που καλύπτουν τις συγκεκριμένες ανάγκες της αλλαγής. Τέτοια προγράμματα μπορεί να περιλαμβάνουν: α) Mentoring και coaching για την παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης στους εργαζόμενους, β) E-learning για ευέλικτη μάθηση στις ώρες και μέρες που εξυπηρετεί κάθε εργαζόμενο/η, γ) Workshops και διαδραστικά σεμινάρια για την ανταλλαγή ιδεών και την επίλυση προβλημάτων, δ) Training σε συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες για την ενσωμάτωση εμπειρογνωμοσύνης εκτός της επιχείρησης, κ.α..
Επανέρχομαι στη συνεδρία και ξεκινώ με μια ανοιχτή ερώτηση: Πώς προετοιμάζεις τον εαυτό σου για αυτή την αλλαγή, Άγγελε;
Εσείς πώς προετοιμάζεστε για τις αλλαγές;
Είμαι δίπλα σας να συζητήσουμε.
[1] Πηγή: James O. Prochaska και Carlo Di Clemente, 1977 https://en.wikipedia.org/wiki/Transtheoretical_model